12. 09. 2024.

Sudbonosni test za Crkvu Istoka

 

 Pravoslavna vera nije imala ozbiljan ispit kao Zapadna Crkva kroz Reformaciju. Verske Zajednice koje deluju na teritorijama gde je većinsko pravoslavno življe, očito nisu predstavljale reformnu nauku kao centralno pitanje vere. Kao takve nisu imale onu silu koju je u 16 veku doživela Zapadna Crkva, tako da ne možemo govoriti o tome da su ljudi na Istoku u većoj meri upoznati sa predmetima o kojima ovde razgovaramo.

Pre nego što pravoslavnu nauku o spasenju ispitamo u svetlosti Božje Reči, postavićemo je nasuprot osnovnih učenja Reformacije

 

Šta opravdanje nije prema pravoslavnom učenju

Tačka

Objašnjenje

Reformacija

1. Opravdanje nije samo pravni čin

Opravdanje podrazumeva unutrašnju promenu, a ne samo proglašenje pravednosti bez promene u čovekovoj duši.

Opravdanje nije opravdanje pravednika, nego bezbožnika. Bog ne menja čoveka da bi ga prihvatio, nego ga prvo prihvata da bi ga promenio.

2. Opravdanje nije odvajanje vere i dela

Vera i dela su povezani – dela su prirodni plod žive vere.

Pravednost vere je bez dela zakona. Propovedati bilo kakav udeo čoveka u opravdanju je jeres.

3. Opravdanje nije samo izbegavanje kazne, nema isključivo pravni karakter

Opravdanje uključuje transformaciju i osvećenje, ne samo izbegavanje kazne.

Opravdanje nam daje pravo na nebo, posvećenje nas priprema za nebo. Bilo kakva naša izvrsnost nije dovoljna da bi nas Bog primio. Pre svega mora da nam oprosti bez naše zasluge.

4. Opravdanje nije jednokratni događaj

Opravdanje je proces koji traje čitav život, kroz stalni duhovni rast i preobražaj.

Opravdanje je kroz Hrista jednom za svagda. Posvećenje je proces koji traje celi verski život u Hristu.

5. Opravdanje nije suprotno osvećenju

Opravdanje i osvećenje su povezani procesi; kroz opravdanje, čovek započinje put osvećenja i svetosti.

Opravdanje ne sme da se meša sa posvećenjem, jer je bez ikakvog udela čoveka.

6. Opravdanje je delo Božje u nama

Opravdanje se zasniva na promeni koju Božja milost obavlja u nama

Mi stojimo pred Bogom ne na osnovu Njegovog dela u nama, nego u Hristu

7. Opravdanje je moralni preobražaj

Opravdanje zahteva iskrenu veru, pokajanje i duhovni život; nije automatski rezultat ispovedanja bez promene srca.

Čak i kada je moralno preobražen čovek je pravno gledano osuđen i izgubljen. Tako da mora da se prvo oslobodi osude dekretom milosti kroz Hrista.

  

8.U Pravoslavlju opravdanje ne zauzima kao u Reformaciji centralno mesto.

9.U Pravoslavlju čovek prvo veruje a onda je pravedan, u Reformaciji je čovek prvo pravedan a onda veruje.

10.Pravoslavlje ima subjektivan pogled na opravdanje i spasenje, gleda se sa pozicije vernika, kako on spasenje doživljava, Reformacija uči o prvenstvu opravdanja, objektivnog Božjeg dela sa pozicije Hrista, kako je spasenje obavljeno van čoveka.

Itd.

Zaključak


Ovo su definitivno potpuno suprotne pozicije, koje uključuju i razliku u verskom iskustvu i plodovima. Mi se ovde ne bavimo procenom plodova ova dva religijska učenja. Suštinska razlika je prikazana u ovoj tabeli:

Tabela: Pravoslavna crkva vs. Reformacija

Pravoslavna crkva

Reformacija

Opravdanje Božijim delom milosti u čoveku.

Opravdanje Božijim delom milosti u Hristu.

 

Biblijski stihovi o pitanjima opravdanja i spasenja

1.Pravni karakter opravdanja:

Kološanima 2,13I vi ste nekada bili mrtvi zbog svojih prestupa i neobrezanja tela, ali vas je on oživeo sa njim, tako što nam je oprostio sve prestupe, 14poništivši obveznicu čiji su nas propisi teretili kao dužnike. Nju je on uklonio prikovavši je na krst...

2. Primarna uloga pravnog ispred moralnog aspekta opravdanja:

Rimljanima 4, 5A onome koji ne radi, a veruje u Boga koji opravdava bezbožnika, njemu se vera uračunava u pravednost.

3. Pravednost koja je osnova našeg prihvatanja od Boga nije isto što i pravednost osvećenja

Rimljanima 3, 21Ali sada se otkrila Božija pravednost bez Zakona, o kojoj svedoče i Zakon i Proroci.

4. Opravdanje je jedinstveni događaj, dovoljan i završen.

Jevrejima 10,10A mi smo posvećeni tako što je Isus Hristos prineo svoje telo jednom za svagda... 12Hristos je jednom prineo sebe za grehe i zauvek seo s desne strane Bogu... 14Jer, on je jednom žrtvom zauvek doveo do savršenstva one koji su posvećeni. 

5. Opravdanje na osnovu dela u Hristu, ne u nama.

Rimljanima 3,23Jer, svi su sagrešili i lišeni su Božije slave, 24ali se opravdavaju darom njegove milosti, otkupljenjem po Hristu Isusu. 

6. Pravedan status ide pre vere 

Rimljanima 1,16b"...kao što je napisano: „Pravednik će živeti od vere.“




Nema komentara: