Pravoslavna vera nije
imala ozbiljan ispit kao Zapadna Crkva kroz Reformaciju. Verske Zajednice koje
deluju na teritorijama gde je većinsko pravoslavno življe, očito nisu
predstavljale reformnu nauku kao centralno pitanje vere. Kao takve nisu imale
onu silu koju je u 16 veku doživela Zapadna Crkva, tako da ne možemo govoriti o
tome da su ljudi na Istoku u većoj meri upoznati sa predmetima o kojima ovde
razgovaramo.
Pre nego što pravoslavnu nauku o spasenju ispitamo u
svetlosti Božje Reči, postavićemo je nasuprot osnovnih učenja Reformacije
Šta
opravdanje nije prema pravoslavnom učenju
Tačka |
Objašnjenje |
Reformacija |
1. Opravdanje nije samo pravni čin |
Opravdanje podrazumeva unutrašnju promenu, a
ne samo proglašenje pravednosti bez promene u čovekovoj duši. |
Opravdanje nije opravdanje pravednika, nego bezbožnika. Bog ne menja
čoveka da bi ga prihvatio, nego ga prvo prihvata da bi ga promenio. |
2. Opravdanje nije odvajanje vere i dela |
Vera i dela su povezani – dela su prirodni
plod žive vere. |
Pravednost vere je bez
dela zakona. Propovedati bilo kakav udeo čoveka u opravdanju je jeres. |
3. Opravdanje nije samo
izbegavanje kazne, nema isključivo pravni karakter |
Opravdanje uključuje
transformaciju i osvećenje, ne samo izbegavanje kazne. |
Opravdanje nam daje
pravo na nebo, posvećenje nas priprema za nebo. Bilo kakva naša izvrsnost
nije dovoljna da bi nas Bog primio. Pre svega mora da nam oprosti bez naše
zasluge. |
4. Opravdanje nije jednokratni događaj |
Opravdanje je proces koji traje čitav život,
kroz stalni duhovni rast i preobražaj. |
Opravdanje je kroz
Hrista jednom za svagda. Posvećenje je proces koji traje celi verski život u
Hristu. |
5. Opravdanje nije suprotno osvećenju |
Opravdanje i osvećenje su povezani procesi;
kroz opravdanje, čovek započinje put osvećenja i svetosti. |
Opravdanje ne sme da se meša sa posvećenjem, jer je bez ikakvog udela
čoveka. |
6. Opravdanje je delo
Božje u nama |
Opravdanje se zasniva
na promeni koju Božja milost obavlja u nama |
Mi stojimo pred Bogom ne na osnovu Njegovog dela u nama, nego u Hristu |
7. Opravdanje je moralni preobražaj |
Opravdanje zahteva iskrenu veru, pokajanje i
duhovni život; nije automatski rezultat ispovedanja bez promene srca. |
Čak i kada je moralno preobražen čovek je pravno gledano osuđen i
izgubljen. Tako da mora da se prvo
oslobodi osude dekretom milosti kroz Hrista. |
8.U Pravoslavlju opravdanje ne zauzima kao u Reformaciji centralno mesto.
9.U Pravoslavlju čovek prvo veruje a onda je pravedan, u Reformaciji je čovek prvo pravedan a onda veruje.
10.Pravoslavlje ima subjektivan pogled na opravdanje i spasenje, gleda se sa pozicije vernika, kako on spasenje doživljava, Reformacija uči o prvenstvu opravdanja, objektivnog Božjeg dela sa pozicije Hrista, kako je spasenje obavljeno van čoveka.
Itd.
Zaključak
Tabela: Pravoslavna crkva vs. Reformacija
Pravoslavna crkva |
Reformacija |
Opravdanje Božijim delom milosti u čoveku. |
Opravdanje Božijim delom milosti u Hristu. |
Biblijski stihovi o pitanjima opravdanja i spasenja
1.Pravni karakter opravdanja:
4. Opravdanje je jedinstveni događaj, dovoljan i završen.
Jevrejima 10,10A mi smo posvećeni tako što je Isus Hristos prineo svoje telo jednom za svagda... 12A Hristos je jednom prineo sebe za grehe i zauvek seo s desne strane Bogu... 14Jer, on je jednom žrtvom zauvek doveo do savršenstva one koji su posvećeni.
5. Opravdanje na osnovu dela u Hristu, ne u nama.
Nema komentara:
Objavi komentar